count

utorok 19. júla 2011

Neutíchajúci hlad po materiálnom


Slovo konzum, ktoré dnes tak často počujeme, samo o sebe nevypovedá o ničom, čo by sme nepoznali.
No akonáhle ho rozšírime na slovné spojenie konzumná spoločnosť, je nutné zamyslieť sa o čo vlastne ide a ako sa tá spoločnosť konzumnou stala.
Začiatkom 20. storočia si nikto nedokázal predstaviť kam až to môže zájsť. Ľudia ohromení novými vynálezmi začali túžiť po stále väčšom pohodlí a luxuse, ktorý bol v minulosti predurčený iba niektorým. Nastalo veľké sťahovanie sa do miest za vysnívaným blahom a pohodlím, ktoré sa do istej doby na týchto miestach dalo aj vážne nájsť. Mechanizácia nevídaných rozmerov naštartovala túto etapu života na zemi, no pri tom ohromnom tempe sme na niečo zabudli. Zabudli sme na to, že všetkého veľa škodí, a že človek potrebuje na veľké a radikálne zmeny ČAS.
Je to ako s potápačom, ktorý sa ponorí do veľkej hĺbky, musí sa najprv aklimatizovať v tlakovej komore, ináč by ho jeho vynorenie to stálo život.
Vráťme sa ale k nášmu neutíchajúcemu hladu po materiálnom.
Pri zrazu relatívne neobmedzených možnostiach produkcie a jej  100 násobne väčšom tempe, sa ľudia museli rýchlo vysporiadať s odbytom takto vyrobených produktov. Elektronické mediá, ktoré boli ešte v plienkach, dostali za úlohu tento problém vyriešiť.

Otvorili sa dvere na miestnosti. Pri krbe v rohu sedí znepokojený muž v okuliaroch a neupravenou bradou. Jeho meno je Siegmund Freud. Skupinka ďalších znepokojencov si sadá okolo neho. Témou je psychoanalýza a jej využitie v komunikovaní tých "správnych" informacií na verejnosť. Po chvíli začne zvoniť telefón. Na druhom konci zdraví synovec svojho strýca. Ahoj strýco Sigi, tu v Novom Yorku potrebujeme tvoju pomoc. Včera mi volal pán Rockefeller a má záujem o moju prácu. Strýco sa obracia na okolo sediacich pánov a vraví "Práve mi volá synovec z Ameriky. Jeho meno je Edward a podarilo sa mu vypracovat nový koncept...propaganda...

Takto vyzbrojení producenti sa pustili do práce. Ich produkty sa časom stále viac stávali nevyhnutnosťou. A presne tak boli v novovzniknutých mediách aj prezentované.

Ak sa dnes na chvíľu pozastavíme a zamyslíme, vidíme svet postavený na pilieroch reklamy. Nevyhnutnosti ako CocaCola, BMW, Nokia, Hypotéka, Fastfood a veľa iných sú nám dennodenne premietané v médiách, ktoré boli unesené chamtivosťou, aby jej čo najlepšie slúžili.


Edward, o pár mesiacov neskôr ,otvára poštovú schránku a vyberá list od strýka Sigiho... "ahoj Edward, tvoja propaganda sa tu ľudom veľmi zapáčila. Ozval sa mi aj jeden pán z nemecka, volá sa Göbels. Je z nej totálne nadšný. Zhodli sme sa, že by sa to hodilo aj do politiky. Som na teba pyšný chlapče! Len tak ďalej. Ak by si potreboval ďalšie fakty o ľudskej duši a jej správaní, len sa ozvi. Opatruj sa. S pozdravom strýko Sigi"

Ako možno vidieť, celá tá túžba po materiálných veciach neuveritelne zmenila svet a zároveň základy, na ktorom stojí celá spoločnosť. Len zriedkakedy dnes možno počuť, ako sa ľudia snažia žiť skromný život. Keby to aj hneď chceli, je to hodnotovo nespojiteľné s dobou a spoločnosťou v ktorej žijeme. Všetko je navzájom veľmi komplexne poprepájané a nastavené tak, aby to slúžilo svojmu účelu a aby to ľudia videli komplikované a nemožné vyriešiť. Len vtedy môže hŕstka bezchrbtových ďalej pracovať na svojej expanzii a zotročovať všetkých a všetko čo sa im dostane do rúk. Je to v podstate len emocionálna hra, v ktorej sa dnes už ani nepomyslí nato, že ju možno hrať fair play. Farir play totiž neprináša také zisky, aké možno dosiahnuť podvodom.
A tak sme sa ocitli v dobe, kedy sa sofistikované manipulovanie s verejnou mienkou stalo vedeckou disciplínou a hodnotnou komoditou, ktorú si možno kúpiť presne tak, ako všetko ostatné (demokraciu, lekársku starostlivosť, priateľstvo, kvalitné potraviny, sex, diplom, atď...)
G.

Žiadne komentáre: